ممکن است این مهم که باید مخاطبی که برای او می نویسید را بشناسید، برای یک کمپین ایمیلی بدیهی به نظر برسد، اما اگر بدانید که شرکت های متعددی از همین مرحله حیاتی غفلت می کنند شگفت زده خواهید شد. اولین قانون بازاریابی، شناخت مخاطب است. همیشه از خودتان بپرسید: “با چه کسی صحبت می کنی؟” یا “آیا این به مذاق مخاطب ما خوش خواهد آمد؟”
در بازاریابی کسب و کار به کسب و کار (B2B) باید از سطح و مقام مخاطب خود آگاهی داشته باشید: مدیریت؟ رئیس؟ کارمند؟ محتوای شما باید با مخاطب تان تناسب داشته باشد. کارکنانی که در طبقه های پایین تر قرار دارند همان موضوعاتی که مدیران سطح بالا به آنها علاقه دارند را نمی پسندند (و حتی اختیار انجام کاری که در فراخوان به عمل از آنها خواسته اید را ندارند).
آیا می دانید چه چیزی مردم را جذب می کند؟ “محتوای فوق العاده”. چه در تبلیغات و چه در ایمیل، ما دوست نداریم وقت خود را صرف محتوای خسته کننده کنیم؛ محتوایی که با متن نامناسب به شعور ما توهین می کند. لازم نیست محتوای شما سراسر لطیفه و طنز باشد، اما باید بجا و حرفه ای باشد (بدون اشتباهات دستوری یا املایی). اگر یک کمپین ایمیلی را مدیریت می کنید، اطمینان پیدا کنید که نوشته مناسبی را به مخاطبان خود ارسال می کنید:
برای پیشرفت بازاریابی، درک آنچه در گذشته موثر بوده و آنچه موثر واقع نشده است ضروری است. شما بدون اینکه در ابتدا روی ترازو بروید و وزن تان را مشاهده کنید رژیم نمی گیرید. اولین گام برای تعیین اینکه به کجا می خواهید برسید این است که بدانید هم اکنون در کجا قرار دارید. امروزه آنقدر اطلاعات در دسترس ما قرار دارد که تعیین بهترین استراتژی را دیگر نمی توان با حدس و گمان انجام داد.
نرخ باز شدن ایمیل و نرخ کلیک برای کمپین ایمیلی شما می تواند بسته به روز هفته و ساعتی که روی دکمه ارسال را کلیک می کنید، قالب ایمیل و موارد دیگر تغییر کند. به یاد داشته باشید: ارسال، بررسی، جرح و تعدیل، تکرار.
چگونه یک صفحه بهتر، برای لغو اشتراک خبرنامه خود داشته باشید؟
یکی از دغدغههای کسبوکارها این است که چگونه برای ایمیلهای خود، مشترکانی پیدا کنند که مخاطب هدف آنها بوده و میتوانند درآینده با پیاده سازی یک استراتژی به مشتریهای آنها تبدیل گردند. راههای بسیاری برای رفع این دغدغه وجود دارد؛ ولی مهم اینجاست که پس از مشترکگیری، آیا محتوای شما به کار مشترکتان میآید؟ آیا مشترک میتواند آنچه که میخواهد را در خبرنامههای شما بیابد؟ هنگامی که جواب چنین سوالاتی منفی باشد، بیشک مخاطب سعی میکند اشتراک خود را لغو کند. حتی ممکن است که این لغو به خاطر نبود علاقمندی فرد به محتوای شما صورت بگیرد. در اینجا لازم است که هر کسبوکاری به مخاطب احترام گذاشته و برای او راهی را قرار دهد که فرد به راحتی اشتراکگیری را لغو کرده و از طرفی دریابد که مشکل آن فرد چه مواردی را شامل میشده تا بلکه بتواند آنها را حل کند. از این رو در این مطلب در مورد یک صفحه مناسب برای لغو اشتراکگیری صحبت خواهیم کرد که هم برای مخاطب مفید بوده و هم میتواند به بهبود محتوای هر کسبوکاری کمک کند:
برای اینکه مشترکان با کیفیتتری داشته باشید، بهتر است که به هیچ وجه اشتباهات زیر را در بازاریابی ایمیلی مرتکب نشوید:
-پنهان کردن دکمههای اشتراکگیری
-استفاده از فرمهایی برای اشتراکگیری اجباری
-اجبار در وارد کردن نام کاربری و رمز عبور برای اشتراکگیری
-استفاده از راهکارهای غیر مجاز برای مشترک کردن مجدد یک فرد که قبلا اشتراکش را لغو کرده
در ادامه به چهار مورد اشاره میکنیم که با انجام دادن آنها، هم به کاربرانی که قصد لغو اشتراک دارند احترام گذاشته و از طرفی هم میتوانید اطلاعاتی بدست آورده که بهرهوری از آنها سبب ماندن دیگر کاربران شما شود:
۱-از مشترکان خود بپرسید که چه چیزی از شما انتظار دارند و دلیل آنها برای لغو اشتراک چیست
۲-به کاربران خود این امکان را دهید که به صورت دلخواه میان دستهبندی مطالب شما، خبرنامه دریافت کنند
۳-به برند و صفحه لغو اشتراک خود، جان دهید
۴-در صفحه لغو اشتراک خود از فرمهای هوشمند بهره ببرید
همواره درنظر داشته باشید که راههای بسیاری برای نگه داشتن مخاطب در بازاریابی ایمیلی وجود دارد که کاملا در مسیر احترام به آنها قرار دارد. اگر شما هم راهکار مناسبی دارید، خوشحال میشویم تا در بخش نظرات همین پست آن را به اشتراک بگذارید.
شاید یک خبرنامه بسیار نافذ، دقیق، مملو از محتوای جذاب و سودمند به همراه لینک ها و فراخوان به عمل های مناسبی نوشته باشید، اما اگر نتوانید مخاطب را به نحوی جلب کنید که ایمیل شما را باز کند، همه اینها چه سودی دارد؟ این جایی است که “عنوان” خود نمایی می کند. مخاطبان پیش از اینکه ایمیل شما را باز کنند عنوان آن را می خوانند، بنابراین عنوان ایمیل شما این ظرفیت را دارد که نرخ باز شدن ایمیل هایتان را افزایش دهد.
در واقع، عنوان یکی از بزرگترین عوامل تاثیرگذار بر بازشدن یا بازنشدن ایمیل ها است. ۳۳ درصد از دریافت کنندگان، ایمیل را تنها به خاطر عنوان آن باز می کنند. ایمیل هایی که در عنوان خود از کلمه “رایگان” استفاده کرده اند ۱۰ درصد بیش از سایر ایمیل ها باز شده اند. ایمیل هایی که عنوان آنها کلمه “سریع” را در خود دارد، ۱۷ درصد کمتر باز شده اند. به این نکته توجه کنید: محلی و شخصی، کوتاه و خوشایند بنویسید و به نحوی با عنوان خود به مخاطب انرژی بدهید.
مورد دیگری که ارتباط نزدیکی با نوشتن عنوان دارد، استفاده از تست دوبخشی (تست A/B) است. با استفاده از این روش، شما دو نسخه از ایمیل خود را به یک گروه آزمایشی از فهرست ایمیل خود ارسال می کنید. ایمیلی که عملکرد بهتری داشته باشد –مثلا در یک دوره مشخص نرخ بازشدن بیشتری داشته باشد- به بقیه اعضای فهرست ارسال خواهد شد. تست دو بخشی به شما نشان می دهد که چه چیزی موثر و چه چیزی کم اثر یا بی فایده است.
اگر شما یک وبلاگ نویس و یا صاحب یک کسبوکار کوچک هستید، قطعا میدانید که وبسایت شما یکی از ابزارهایی است که شما را به موفقیت نزدیک میکند. اگر شما یک وبسایت دارید، قطعا قدم اول خود را برای اینکه بازدیدکنندگان وارد وبسایتتان شوند را برداشتهاید. Hubspot اخیرا اعلام کرده، کمپانیهایی که در فضای آنلاین هم به فعالیت میپردازند نسبت به کمپانیهایی که از این فضا بهره نمیبرند، ۵۵ درصد بیشتر در معرض دید قرار میگیرند. در این مطلب ما قصد داریم در مورد مواردی صحبت کنیم که روی تجربه کاربری مخاطب شما تاثیر مثبت گذاشته و باعث میشوند تا وبسایت شما بیشتر مورد پسند کاربران واقع گردد:
شما میدانید که تصاویر، طراوت و زندگی را برای وبسایت شما به ارمغان میآورند؛ از طرفی هم سبب جذب مخاطب به خرید و کسب اطلاعات در مورد شما میگردند. Hubspot در یک سری تحقیقات متوجه شده که ۴۴ درصد افراد بیشتر با تصاویر موجود در یک وبسایت ارتباط برقرار میکنند و حدود ۵۱ درصد از همین افراد پس از لایک کردن صفحه هر کسبوکاری، بیشتر به خرید از آنها تمایل نشان میدهند.
سعی کنید تصاویری بوجود آورید که مخاطبان دقیقا متوجه شوند که پیشنهاد شما به آنها چیست و چه چیزی برای ارائه به آنها دارید. از طرفی مسائل آموزشی از اهمیت بالایی بهره میبرند و آموزش به خودی خود میتواند سبب جذب مخاطب گردد. از تصاویری بهره ببرید که با قالب و محتوای وبسایت شما سازگاری دارند. فضاهای ابری ای چون Shutterstock دارای تصاویری هستند که به طور حتم به درد هر کسی خواهد خورد. پس سعی کنید در چنین فضاهای ابری ای عضو شوید و از تصاویر موجود در آنها بهره ببرید.
تجربه کاربری وبسایتی موفق است که مسیریابی در آن به راحتی صورت گیرد. اگر بازدیدکنندگان وبسایت شما در عرض چند ثانیه نتوانند با رابط کاربری وبسایتتان ارتباط برقرار کنند، میتوان گفت که باید آنها را فراموش کنید. برای مسیریابی مناسب، کافیست که از یک نوار به همراه چندین برچسب ساده بهره ببرید تا کاربرانتان به راحتی بتوانند به هر جایی از وبسایتتان که مورد نظرشان است، وارد شوند.
یک راه حل ساده: خانواده و دوستان خود را مورد تست کاربردپذیری قرار دهید و از آنها بخواهید تا ببینند کار با وبسایت شما آسان است یا خیر؟ سپس از ایده ها و نظرات آنها برای بهتر کردن مسیریابی وبسایت خود بهره ببرید. هر چه قدر کارکرد با وبسایت شما آسانتر باشد، افراد بیشتر وارد آن میشوند.
بهتر است که رابط کاربری وبسایت خود را روی صفحات نمایش بزرگ و گوشیها مشاهده کنید تا متوجه شوید که آیا وبسایتتان به تغییر اندازه صفحه پاسخگو است یا خیر.
– محتوای بامعنا تولید کنید: هزاران وبسایت در سطح اینترنت به فعالیت میپردازند؛ به نظر شما چه چیزی باعث تمایز وبسایتتان میگردد؟ صد در صد جواب شما محتوا خواهد بود.
اگر اطلاعات ارزشمند، موضوعات خوب و محتوایی دارید که کاربران نمیتوانند آنها را در هر وبسایتی پیدا کنند، در مسیر درستی قرار گرفتهاید. سعی کنید در حورزه فعالیتی خود بهترین محتوا را ارائه دهید تا همیشه مطرح بمانید.
جهت مطالعه بیشتر در این مورد میتوانید نگاهی به مقالات بخش تجربه کاربری داشته باشید.
همان طور که میدانید ایجاد روابط معنی دار با مخاطبان، کار سختی برای استارتاپها و کسبوکار های نوپا به حساب میآید. هر کسبوکاری میتواند به وسیله محتوا این پروسه را مقیاسبندی کند.
شما به کمک استراتژی های محتوا یا بازاریابی محتوا زیر میتوانید تلاش فروش خود را چند برابر کرده و در این مسیر موفق عمل کنید:
– اجازه بدهید مشتریان نیاز های خودشان را پیدا کنند: در متد های فروش قدیمی، شرکتها اهداف کمپانی را در اولویت قرار میدهند؛ در صورتی که در متد فروش بر پایه روابط معنادار، اول باید نیاز مشتری را درنظر گرفت. در مورد نیاز مشتری خود تحقیق کنید و سپس در محور آن نیاز، به تولید محتوا بپردازید. در اینجاست که مشتری با دیدن مطلبی در رابطه با نیازش، یک ارتباط خوب با شما برقرار خواهد کرد.
– از محتوا برای افزایش ارزشتان بهره ببرید: فروش بر پایه ارتباطات قوی، به ارزش شما میافزاید. شما باید با درنظر گرفتن نیازهای اصلی مخاطبانتان، شرایط را برای ارتباط گیری بهتر کنید. شما میتوانید با ارسال محتوا های ارزشمند تحت ایمیل، در ذهن مخاطبان جدیدتان برای خود ارزش و جایگاهی خاص ایجاد کنید.
– ارتباطات واقعی ایجاد کنید: در گذشته، فروشندگان با عنوان کردن مزایای محصولاتشان به جذب مخاطب میپرداختند. اما در فروش به واسطه رابطه موثر، در درجه اول باید به مشتری گوش کرده و خواستار این باشید که نیاز دقیق او چیست تا آن را برآورده کنید. در ادامه شما میتوانید با محتواهای مفید، آن مشتری را همچنان جذب کرده و به او نشان دهید که به فکر نیازش هستید.
در آخر بدانید که اشتراک گذاری محتوا های ارزشمند، باعث ارزشمند شمرده شدن خود شما هم میشود. مشتریها تشنه دانش هستند و با اطلاع رسانی به آنها میتوانید به خوبی نقش خود را ایفا کرده و آنها را به مشتریهای وفادار خود تبدیل کنید.
مخاطبان –و من جمله مخاطبان شما- عاشق محتوا هستند. چه خودتان به تولید و انتشار محتوا می پردازید یا اینکه فقط نظاره گر رقیبانی هستید که این کار را انجام می دهند، در هر حال مخاطبان شما در حال مصرف محتوا هستند.
پر واضح است که برند شما به بازاریابی محتوایی (content marketing) نیاز دارد. اما شاید تعریف دقیقی از بازاریابی محتوایی در ذهن ندارید یا اینکه برایتان دشوار است که برای کارکنان خود توضیح بدهید که واقعا چیست و در عمل به چه شکل است.
برای اینکه بتوانید به شکل موثری بازاریابی محتوایی را به استراتژی بازاریابی خود پیوند دهید، باید بدانید که بازاریابی محتوایی چیست و چرا اینقدر موثر است.
بازاریابی محتوا خوب به معنی خروجی سازگار از محتوا است و خروجی سازگاریعنی شما بهترین محتوا را تولید کرده اید که قبلا جایی نبوده است . بازاریابی محتوایی به معنای استفاده از کلمات کلیدی است و سئو خواسته را بوجود میآورد. بازاریابی محتوایی خواسته را بر آورده میکند و سئو خواستار موضوع میشود. این دو از هم جدا نشدنی هستند، زیرا محتوای شما دیده نمی شود مگر توسط جستجوگر ها پیدا شود.
رسانههای اجتماعی اجازه میدهند تا مصرفکنندگان به طور مداوم با روابط عمومی شرکتها در تماس باشند و البته مهم نیست در چه زمانی از شبانه روز این روابط برقرار میشود. وجود رسانههای اجتماعی باعث شده که هیچ وقت این ارتباط میان مصرفکنندگان و کمپانیها قطع نشود. اما این که چگونه تعامل سازنده میان مصرفکنندگان و شرکتها بوجود بیایید، بستگی به توانمندی روابط عمومی آن شرکت دارد.
به منظور حفظ یک تصویر عمومی مثبت، روابط عمومی هر شرکت میبایست راهحلهای مناسبی داشته باشد تا بتواند با هرگونه مشکل به صورت خاص و موردی برخورد کنند. در میان مدلهای مختلف برقراری ارتباط، باید بهترین راهکار برای وارد بازی شدن انتخاب شود و مسئول روابط عمومی باید فهم درستی از کانالهای ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم مانند وبلاگ، توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب داشته باشد و بتواند از بهترین راه بیشترین مخاطب را به دست بیاورد
با توجه به دسترسی آسان و ارزان مخاطبین به شبکههای اجتماعی ، این آسانترین راه برای روابط عمومی است تا به اطلاعات بازار هدف دست یابد و بدین ترتیب از سلیقه مخاطبین و انتظارات انها باخبر شوند و بعد از تجزیهوتحلیل این اطلاعات، فرصتهای جدیدی را برای مخاطبینی فراهم کنند که قبلا از سلیقه انها بیخبر بودند. علاوه بر این اشترکگذاری اطلاعات برای روابط عمومی، به مراتب بازخورد بهتری در زمینه معرفی برند و محصولات به بازار هدف را انجام میدهد و همینطور برای مخاطبین آسانترین راه ممکن را ایجاد میکند تا اطلاعات لازم را کسب نمایند. نه تنها این اطلاعات به راحتی در اختیار روابط عمومی قرار میگیرد، بلکه به راحتی میتوان دسترسی به این اطلاعات را در کوتاهترین زمان برای شما ممکن شود و به یک منبع اصلی برای ترویج پوشش رسانهای بالقوه، برای دیگر برندها نیز تبدیل شود.اگر مشتاق هستید در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشتر بدانید همین حالا در خبرنامه بلاگاد عضو شوید. در این مرحله، برنامه ای مدون و همراه با جزئیات بسیار نوشته می شود، در این برنامه جامعه هدف و مخاطبین بازاریابی شما مشخص شود، تعداد و نحوه ارائه مطالب مشخص شود، نحوه به روزرسانی مجموعه های اجتماعی مشخص شده و همچنین از همه مهمتر اهداف این بازاریابی مشخص و نحوه وصول به آنها را برای شما تشریح می کنیم. در این بخش همه فعالیت ها و اهداف روشن و واضح هستند و در اختیار شما قرار می گیرند.
اینکه چندین سایت برتر را بررسی کنید و ببینید کدامیک برای شما مناسب است کار خیلی سختی به حساب نمیآید. حتی صرف یک یا دو ساعت در هفته کافی است تا ببینید که کدام سایت را بیشتر دوست دارید و با اهداف تجاریتان سازگاری بیشتری دارد. دلگروسو میگوید: «طبیعت ویروسمانند شبکههای اجتماعی واقعاً عجیب و غریب است. میتوان با استفاده از این شبکهها در مدت زمانی بسیار کوتاه توجه بسیار زیای را به خود جلب کرد.»برای به ثمر نشستن هر برنامه ای می بایست، آیین نامه ای تدوین گردد، این آیین نامه باید به نحوی باشد که تمامی فعالیت های موجود در این بازاریابی شبکه های اجتماعی را پوشش دهد. آیین نامه ای برای برنامه ای که ارائه شده نیز تنظیم می گردد. در این آیین نامه سعی بر این است تا کلیه موارد و نحوه سنجش و ارزیابی برنامه مشخص شود و برنامه گزارش دهی کاملا مشخص و مدون باشد. چرا که در غیر اینصورت اجرای برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی امری بی فایده است. در اجرای برنامه های بازاریابی شبکه های اجتماعی گزارش دهی و همراهی شما از اصول ابتدایی و اولیه شرکت ما خواهد بود.