تبلیغات ایمیلی بوسیله انواع و اقسام نرم افزار انجام می شود. برنامه های بسیاری نوشته می شوند که شما بدان وسیله می توانید اقدام به ارسال ایمیل انبوه به صورت تبلیغاتی یا حتی اطلاع رسانی کنید. برخی از آنها بروی رایانه شما قابل نصب هستند و برخی دیگر بروی یک سرور نصب می شوند.یک نسخه از ایمیل خودتان را به ایمیلهای خودتان در سرویس دهنده های مختلف ارسال کنید و ببینید که در کدامیک از آنها ایمیل به شاخه اینباکس رفته و در کدامیک به شاخه اسپم.قبل از ارسال نامه خودتان را ویراستاری کنید و غلطهای املایی آن را برطرف کنید. وجود این غلطهای املایی میتواند شرکت و سایت شما را بی اعتبار کند.اما برخی از برنامه ها و هک ها وجود دارد که با استفاده از خود سرویس دهنده ایمیلهای معروف، مثل یاهو و جی میل اقدام به ارسال نامه تبلیغاتی می کنند. در اصل این یک ترفند است که خیلی از افراد از آن برای استفاده در امر تبلیغات ایمیلی، بهره می برند. البته باید دقت کنید که این موضوع در هیچ کجای اینترنت به صورت رایگان وجود ندارد و شما اولین باری است که میتوانید بسته ای را دریافت کنید که به صورت تصویری و همراه با فیلم به شما نحوه ارسال بازاریابی ایمیلی با استفاده از سرور یاهو به صورت رایگان را آموزش می دهد.
در این دوره، برای اینکه بازاریابی ایمیلی موثر باشد، باید کیفیت را جزء اولویتهای بالا در نظر گرفت. برای شروع، به معنی ملاحظه با دقت و برنامه ریزی است. اگر شما ایمیلهایی را که با چرت و پرت پر شده است را برای مشتریهای خود ارسال کنید، احتمالاً خواهید دید که هر هفته تعداد نامه باز کردن آنها، افت خواهد کرد. هرگز از کدهای جاوا در بازاریابی ایمیلی ارسالی خودتان استفاده نکنید. با انجام این کار ممکن است ایمیل شما به عنوان اسپم شناخته شود.بروی نوشتن نامههایی تمرکز کنید که با مشتریهای خود مرتبط است. نشانی آن چیزی که آنها میخواهند، نیاز دارند و حس میکنند را به آنها بدهید، نه فقط محصولات و کالاهایی که برای شما سود دارند. یک برنامه زمان بندی شده را برای کار خود تنظیم کنید، عوض این که به صورت منتاوب یادداشتهایی را ارسال نمایید. با این کار، مشتریهای شما اعتمادشان بیشتر خواهد شد. به طور ایده آل، خبرنامهی شما باید همراه با مهارت باشد و برای مشتریانی که میخواهند از شما نامهای دریافت کنند یا نکنند، هدفمند شده باشد.
اصول کار همان است، ولی نوع و روشهای بازاریابی فرق کرده است. اگر قبلاً با استفاده از نامههای کاغذی، بروشور، کارت ویزیت و … اقدام به بازاریابی میکردیم، امروزه لازم است که شیوهی نوین آن استفاده کنیم. دیگر شاید روشهای قدیمی کاربردی نداشته باشند. مطمئن شوید که سرور شما در لیست سیاه نیست. در صورتی که سرور شما در لیست سیاه باشد. هر چقدر هم نامه شما اصولی باشد تمامی ایمیلهای شما یا به دست مخاطب نمیرسد و یا این که به شاخه اسپم آنها میرود.مزایا و فرصتهایی که در بازاریابی برخط برای بسیاری از کسب و کارها به ارمغان آورده است، باعث شده است کسانی که به فکر پیشرفت در آینده هستند رو به این سمت آورده و از فرصتهای بالقوهای که هنوز جای آنها خالی است، استفاده کنند.
وقتی خرید به جای حضوری به صورت مجازی انجام میشود، پول از حالت کاغذی خارج شده و پلاستیکی شده است، ارسال کالا جدید شده است، باید نوع بازاریابی ما هم تغییر کند و از شیوهی جدید آن استفاده کنیم. اینجاست که همگام با دیگر تغییرات کار خود را به بهترین نحو پیش خواهیم برد.ما در حال گذر از زمانی هستیم که کم کم تمامی تراکنش های مالی به صورت برخط و آنی انجام میشود. پس چرا باید روش بازاریابی ما هنوز کاغذی باشد؟ آیا این مسخره نیست؟ تمامی ابزارهای قدیمی بازاریابی مانند هدیهی تبلیغاتی، بروشورها، تبلیغات کاغذی و … به نوع الکترونیکی خود تبدیل شدهاند که یکی از بارزترین نوع آن، همان ایمیل است که روز به روز به کارکرد آن افزوده میشود. پس جای کار در این عرصه بسیار گسترده است.با استفاده از نرم افزار گوگل آنالیز رفتار کاربران پس از ورود به سایت را تحلیل کنید و نرخ تبدیل فروش خودتان را در هر بازاریابی ایمیلی محاسبه کنید. با این روش میتوانید بهترین بازدهی را بدست آورید.
چند قانون که میتواند در موفقیت بازاریابی شبکههای اجتماعی شما تاثیر گذار باشد شامل :
قانون گوش دادن:موفقیت در استفاده از بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی مستلزم بیشتر گوش دادن و کمتر حرف زدن است. نظرات مخاطبین هدف خود را بخوانید و در گفتگوهای آنها شرکت کنید تا متوجه شوید چه چیزی بیشترین اهمیت را برای آنها دارد. تنها در این صورت است که شما می توانید محتوا تولید کنید و با افرادی که به دنبال دریافت ارزش هستند، مکالمه برقرار کنید.
قانون تمرکز:بهتر است متخصص باشید تا همه فن حریف. در زمینه بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی استراتژی های متمرکز بر روی ساخت یک برند قوی در مقایسه با استراتژی های کلی و همگانی شانس بیشتری برای موفقیت دارند.بازاریابی در شبکه های اجتماعی به چند دلیل ساده نرخ جذب بالایی دارد. احتمالا برجستهترین دلیل آن مردممحوری است؛ در واقع برندها با فعالیت در شبکههای اجتماعی مردمیتر میشوند. در شبکههای اجتماعی برندها میتوانند مانند مردم عادی رفتار کنند؛ این کار برای پیشرفت شما ضروری است، زیرا مردم ترجیح میدهند با آدمها معامله کنند تا با شرکتها.
به علاوه، مطالعات نشان دادهاند شبکههای اجتماعی در جذب مشتری ۱۰۰درصد موفقتر از بازاریابی حضوری عمل میکنند و این واقعیت که هر چه تعداد دنبالکنندگان برند شما در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد، اعتبار برند و اعتماد مردم به برند شما افزایش مییابد، بار دیگر اهمیت شبکههای اجتماعی را ثابت میکند. به این ترتیب مخاطبان شبکههای اجتماعی به سادگی جذب وبسایتتان میشوند و نرخ بازدیدش را افزایش میدهند.
محدودیتهای تبلیغات اینترنتی :مشخصات و ویژگیهای مخاطبان: اکثر کاربران اینترنت به محصولات و تکنولوژی مربوط به رایانه علاقهمند هستند و از این رو اکثر تبلیغات شبکه برای محصولات مرتبط با رایانهاست. تنها ۱۴ درصد تبلیغات برای سایر محصولات مصرفی و کمتر از ۱۰ درصد آن برای اتوموبیل، مسافرت و خدمات مالی است.
محدودیت مخاطبین: غالب کاربران اینترنت در گروه سنی خاصی قرار دارند که این امر موجب کاهش مخاطبین این نوع از تبلیغات میشود.
ازدحام: با زیاد شدن تعداد آگهیهای تبلیغاتی احتمال مورد توجه قرار گرفتن آگهیها به شدت کاهش مییابد.
فقدان کنترلهای لازم در مورد محتوای تبلیغات اینترنتی: یکی از محدودیتهای تبلیغات اینترنتی فقدان کنترلهای لازم میباشد. مرکز آموزشی ارتباطات رسانهای آمریکا، اینترنت را شبکه فریب نامیده است، چرا که برخی از تبلیغکنندگان با هدف قرار دادن کودکان با پیامهای تبلیغاتی زیرکانه، سعی در فریب آنان دارند.
وقتی یک شرکت بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ رو اداره می کنید، شرکت های زیادی در اشکال، ابعاد و بودجه های مختلف می بینید. وجه اشتراک تمامی این شرکت ها با بودجه ۵۰۰ هزار تومانی تا ۵۰ میلیون تومانی در ماه برای دیجیتال مارکتینگ تنها یک نکته است : انتظار دریافت جواب سریع .
در بسیاری از مواقع هنوز جوهر قرارداد خشک نشده که انبوهی از تماس ها و ایمیل ها با سوالاتی مثل : چرا در صفحه اول گوگل نیستیم؟ یا چرا به هدف CPA در تبلیغات کلیکی نرسیدیم و غیره به سمت ما سرازیر می شوند. حتی اگر انتظارات به طور شفاف تعریف شده باشد. این ذهنیت که دیجیتال معادل نتایج فوری است یکی از بزرگترین سوء برداشت ها مخصوصا برای شرکت های تازه وارد به حوزه دیجیتال مارکتینگ است. واقعیت اینست که حتی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال هم برای توسعه، بهبود و بهینه شدن نیازمند گذر زمان هستند تا شما رو به اهداف مورد انتظارتون برسانند.
موارد زیر متوسط زمان مورد انتظار برای نتیجه گرفتن از یک سرویس دیجیتال مارکتینگ است.
بازاریابی دیجیتال، بازاریابی شبکههای اجتماعی، سئو و اصطلاحاتی از این
دست که این روزها زیاد میشنویم احتمالا برای بسیاری از افراد این سوال را
ایجاد میکند که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ارسال پیامک انبوه و مزاحم و
صفحههای شلوغ و پر از تبلیغ شاید اولین تصور اکثر افراد از بازاریابی
دیجیتال باشد. اما واقعا بازاریابی دیجیتال چیست و چه ابزارها و کاربردهایی
دارد؟ با گسترده شدن استفاده مردم از اینترنت، موبایل و ابزارهای دیجیتال
هر مدیر با درایتی به این فکر میکند که توسعه اینترنت و موبایل چه اثری بر
کسبوکارش میگذارد و چگونه میتواند از این فرصت بیشترین استفاده را برای
رونق بخشیدن به کارش استفاده کند؟ احتمالا اولین راهحلی که پیشروی چنین
مدیرانی گذاشته میشود، دیجیتال مارکتینگ است. اما بازاریابی دیجیتال
واقعا به چه معناست، چه انتظاری باید از بازاریابی دیجیتال داشت و اینکه
بازاریابی دیجیتال چه چیزهایی نیست؟
برای اینکه بتوان مفهوم دیجیتال مارکتینگ یا Digital Marketing را به خوبی درک کرد ابتدا باید تعریف دقیق
بازاریابی یا همان Marketing را مرور کنیم.
مشتریان خود را بشناسید :مشتریان شما از طریق کانالهای ارتباطی مختلف مانند ایمیل، بخش خدمات مشتریان، شبکههای اجتماعی، بازدید از فروشگاه و خرید آنلاین با شما ارتباط برقرار میکنند. اطلاعات این افراد از سطح کانالهای مختلف باید در یک پایگاه داده جمعآوری شوند. شما با داشتن درکی بهتر از علایق، سبک زندگی و دیگر خصوصیات آنها، چه بهصورت آفلاین یا آنلاین، پیشنهادهایی باارزش بالاتر به آنها ارائه میکنید. بهعنوانمثال در نظر بگیرید فرشید در طی چند ماه تعدادی سفارش آنلاین را در سایت شما ثبت کرده است. همچنین در مراجعه به شعباتی از فروشگاه شما برای خریدهایش کوپن تخفیف دریافت کرده که قبلاً از طریق ایمیل هم آنها را دریافت کرده بود. وی در ادامه اقدام به لغو اشتراک از دریافت این ایمیلها میکند یا اینکه منابع دریافتی فیزیکی خود را معدوم میکند. هر یک از این تعاملات با وی منجر به دریافت اطلاعاتی از رفتار وی میشد. تصور کنید که اطلاعات رفتاری این فرد در یک پایگاه اطلاعاتی جدا از یکدیگر ذخیره شود، آنگاه چه مشکلی دارید؟ راهی برای تفسیر چرایی این رفتار فرشید و لغو اشتراک وی برای شما وجود نخواهد داشت.
بازاریابی بهوسیله رسانههای دیجیتال: از رسانههای دیجیتال به عنوان
کانالی برای انتقال پیام به مشتری استفاده میشود. این پیام میتواند در
قالب تبلیغ مستقیم به صورت وببنر و یا به روش غیرمستقیم و در قالب گزارش
تبلیغی یا ریپورتاژ آگهی ارسال شود. بازاریابی از طریق رسانههای دیجیتال
در مقایسه با رسانههای آفلاین مثل تلویزیون، بیلبورد، روزنامه، مجله و …
کم هزینهتر و با قابلیت هدفگیری دقیقتر است.
کانال فروش آنلاین:
استفاده از فضای دیجیتال برای ایجاد سهولت و راحتی در انتخاب و خرید به
معنی ایجاد یک کانال جدید برای فروش است. فروش آنلاین کانال جدید و
روبهرشدی است که برای بسیاری از محصولات میتواند فرصتی برای پیش افتادن
از رقبا باشد.
اصطلاح "داده بزرگ" مانند شیرینی در عروسی روسی،در همه جا به چشم می خورد.
اما بحث ما درباره "داده بزرگ" نیست بلکه درباره انچه شما با این داده انجام میدهید است که کار تحلیل گر است.دانشمند تحلیلی با دسترسی به ابزار و سیستم عامل های فن آوری هنر بازاریابی را فرا میگیرد.
تحلیل داده ها برای بسیاری از بازاریاب ها خسته کننده و گیج کننده است. برای تحلیل داده ها به ترکیب جدیدی از تیم نیاز دارید یعنی تعدادی افراد تحلیل گر.دوران بازاریابی با بازی "بازاریابی مَدمِن" وال استریت گذشته است.بازاریابی مبتکر به شریک جدیدی نیاز دارد. نمونه ای قوی و خوب از نیاز به تحلیل داده ابزار ترادیتا است که خطوط هوایی کوانتاس برای برنامه های تشریفاتی خود به کار می گیرد.
در قرن حاضر، بدون شک دیجیتال مارکتینگ، مطمئن ترین روش ارتباط دوطرفه بین تبلیغ کننده و مخاطب است. در این نوع بازاریابی، می توانید پیامها را به گونه ای طراحی کنید تا به طور کامل پاسخگوی نیازها و خواسته های معین مخاطبان باشد.
در تبلیغات دیجیتالی میتوان براحتی و با صرف زمان و هزینه کم پیام بسیار جذابی طراحی کرد که ضمن اطلاع رسانی سریع و دقیق جایگاه خود را در فضای مجازی ارتقا داد.
نکات مهم دیجیتال مارکتینگ
1. مهم تر از تعداد ، کیفیت بازدید کنندگان است. یادتان باشد که همه مشتری شما نیستند!
2. در کمپین دیجیتال مارکتینگ، فقط به دنبال اعداد و ارقام نباشید. زیرا دیجیتال مارکتینگ یک هدف نیست! یک وسیله و ابزار کمکی برای رسیدن به هدف است.
3. تعداد تعاملات یعنی تعداد لایک ها، نظر ها، به اشتراک گذاری ها حائز اهمیت است و این موضوع است که نهایتا به ارتقاع برند و فروش بیشتر شما کمک می کند.
4. توجه به این نکته مهم است که هدف دیجیتال مارکتینگ افزایش تعاملات کاربران در وب سایت و شبکه های اجتماعی است. و در نهایت باید منجر به کسب درآمد و بازگشت هزینه های دیجیتال مارکتینگ شود.
5. نکته ی مهم دیگر این است که بهینه سازی فقط برای وب سایت ها نیست بلکه برای تمامی کمپین های دیجیتال مارکتینگ، از جمله شبکه های اجتماعی است.
اینترنت مارکتینگ
یکی از مهمترین ارکان دیجیتال مارکتینگ، اینترنت مارکتینگ است. با بکار گیری اقدامات زیر میتوان یک سایت موفق را کمتر از یک سال ایجاد کرد:
الف- کار های مقدماتی و آماده سازی متن:
ابتدا مطالب و یادداشتهایی را که برای تهیه یک سایت حداقل بیست صفحه ای لازم است، فراهم آورید.
ب- نام دامنه:
نام دامین باید ساده بوده و قابلیت برند سازی داشته باشد.
بهمین دلیل اسامی خاص به اسم های کلی و کلیدی برتری دارد.
ث- زمان بندی تولید محتوا:
• روز و زمان بندی انتشار محتوا مهم است.
• کانال شبکه های اجتماعی و همچنین خود سایت در روز و ساعات مختلف، ترافیک متفاوت و مختلفی دارد.
به عنوان مثال؛ آمار نشان می دهد که نمودار اشتراک گذاری عکس و فیلم و ساعات و روز های استفاده از شبکه های فیسبوک با اینستاگرام کاملا متفاوت هستند. در نتیجه برای به روزرسانی کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ باید برنامه ریزی کرد و نقاط اوج ترافیک و اشتراک گذاری ها را پیدا کرد.
امروزه دیجیتال مارکتینگ دیگر درباره فضایی پر از ابهام و رمزآلود نیست. با پیشرفت و توسعه ابزارهای تحلیل گر، هر دلار و هر کلیک مشتری شما قابل ردیابی و بررسی است. سوال اینجاست: آیا شما منابع درستی برای تحلیل گری را در اختیار دارید؟
به عنوان یک صاحب کسب و کار، مدیر یا عضو گروه بازاریابی چگونگی خرج شدن بودجه بازاریابی شرکت جزو وظایف شماست. حتی اگر شرکت دیگری این کار را برای شما انجام می دهد اطلاع از شایستگی و کفایت آن گروه به چه شکلی خواهد بود؟
حتی اگر برندی با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ همکاری می کند، شرکای کلیدی باید آگاه باشند و مالکیت داده های ارزشمند بازاریابی را در اختیار داشته باشند. برای مثال اگر یک کمپین تبلیغات کلیکی دارید، باید از نحوه کار با گوگل ادوردز (Google Adwords) آشنا باشید. این امر باید برای همه کانال های دیجیتال مارکتینگ صدق کند. شما می توانید یک مشاور دیجیتال مارکتینگ استخدام کنید تا همانند یک مشاور مالی هر ماهه تمامی کانال های تبلیغاتی شما را بررسی و ممیزی و روش های بی کیفیت را حذف نماید. این کار در بلند مدت مبلغ قابل توجهی صرفه جویی در بودجه تبلیغاتی شما خواهد داشت. این کار بخش بازاریابی و فنی شما را ملزم رعایت قوانین و انجام بهینه امور بازاریابی و تبلیغات خواهد کرد.
طراحی سایت:هرچه که ساده تر باشد، بهتر است. در حد امکان از بکار گیری فلش، فایل و نسخه های حجیم اجتناب کنید. درس ویژه ی گوگل را به یاد بسپارید که: "کاربران خواهان سادگی هستند."سایتتان باید پاسخگو "ریسپانسیو" باشد؛ یعنی طراحی وب سایت به گونه ای باشد که سایت در صفحات و ابزارهای مختلف بر طبق رزولوشن های مختلف تغییر کند تا به درستی نمایش داده شود.ت- اندازه ی صفحه وب:
تا میتوانید صفحات وب را کوچکتر انتخاب کنید. اگر چه دشوار است ولی ارزشش را دارد. (سعی کنید هر صفحه بین 5k تا 10k باشد). این موضوع هم برای کاربر مفید است و هم برای موتور جستجوگر.
سرعت تقریبا مهمترین عامل است. اگر صفحات بزرگتر باشد شما 10% از کاربران را از دست خواهید داد که همین 10 درصد تفاوت، میتواند فاصله از شکست یا موفقیت باشد.
ج- مکان یابی و تراکم واژه ها:
از "واژه ی کلیدی" یک بار در قسمت عنوان، یک بار در قسمت توضیح، یک بار در تیتر، یک بار در url، یک بار بصورت پررنگ، یک بار بصورت مورب، و یک بار در بالای صفحه استفاده نمایید. این تراکم باید بین 5 تا 20% باشد.
بازاریابی پرداختی موتور جستجو گاهی اوقات "اس ای ام"(search engine marketing) نامیده می شود.بهینه سازی سایت برای رتبه بالا در موتورهای جستجو وقت گیر است و سریع به محتوای موتورها اضافه نمی شود.اما از انجام این کار غفلت نکنید چون در انتها عمده ترافیک شما را در طول زمان هدایت می کند. .این کار برای ایجاد محتوا و فعالیت های تاکتیکی ثابت سال ها طول می کشد
۵.توانایی های خود را با ابزارهای تکنولوژی و طرح های زیربنایی مناسب توسعه دهید
بازاریابی با موبایل:رواج ناگهانی موبایل و ظهور موبایل های هوشمند بسیاری از بازاریاب ها را بدون آمادگی گرفتار کرده است. بسیاری از برندها وبسایتی دارند که نسبت به موبایل پاسخگرا یا فریندلی نیست و هیچ برنامه ای ندارد که وقتی شما خارج از خانه هستید مشتریان با شما به راحتی در تماس باشند.
بازاریابی ویروسی:فراهم کردن محتوا برای حرکت سریع چیزی است که لایک های بازفید (Buzzfeed)،آپ وُرثی(up worthy) و ویرال نُوا (viral nova) را به سطح جدیدی رسانده است.این به این معنی نیست که شما باید بر این موضوع تمرکز کنید اما از یک دیدگاه منطقی فراهم کردن ویدئوهای وابسته به موقعیت، پست های وبلاگی یا تصویر برای ویروسی عمل کردن ارزشمند است. شما باید ببنید ناشران دیگر چگونه این کار را انجام می دهند و برخی تاکتیک هایی را که انجام می دهند در کمپین بازاریابی خود بسازید.