توصیه می کنیم قبل از انتخاب شیوه های بازاریابی، مروری بر آمار تاثیرگذاری هر کدام از این شیوه ها داشته باشید. در اینجا اطلاعاتی درباره تاثیر ویدیو مارکتینگ مطابق تحقیقات تحلیلی سال ۲۰۱۲ در اختیار شما قرار می دهیم.
هزینه ای که در سال ۲۰۱۲ صرف تبلیغات ویدیویی آنلاین شده از مرز ۳ میلیارد دلار گذشته است. آمارها نشان می دهند ویدیو مارکتینگ رشد بالاتری نسبت به سایر روش های تبلیغات اینترنتی داشته است. تعداد بینندگان ویدیوی آنلاین به ۱۹۳.۳ میلیون بیننده در سال ۲۰۱۲ رسیده است.
با توجه به اعداد و ارقامی که Online Publisher Association در رابطه با تاثیر ویدیو مارکتینگ منتشر کرده است ۸۰ درصد از افرادی که یک ویدیوی تبلیغاتی را مشاهده کرده اند طی ۳۰ روز آینده دوباره به مشاهده آن پرداخته اند و حتی آمار جالب تری نیز در این باره وجود دارد:
۲۶ درصد به دنبال کسب اطلاعات بیشتر می روند. ۲۲ درصد از وب سایتی که در ویدیو آمده بازدید می کنند. ۱۵ درصد از شرکتی که در ویدیو اشاره شده، دیدن می کنند. ۱۲ درصد محصول معرفی شده در ویدیو را می خرند.
مطابق آمارها، آن دسته از تبلیغات ویدیویی که میتوانند
از تصویر و نوشته کمال بهره را ببرند و کمترین استفاده را از صدا و
المانهای صوتی بکنند، تا ۷۰ درصد CTR بیشتری داشتهاند۲. به
عبارت دیگر، اکثریت کاربران موبایل، گوشی تلفن همراهشان را در حالت بیصدا
قرار میدهند و ترجیح میدهند ویدئوها را بدون نیاز به شنیدن صدا تماشا
کنند.
دومین راه افزایش CTR تبلیغ شما، نشان دادن یک دستگاه موبایل در تبلیغتان است! این کار میتواند CTR شما را تا ۳۸ درصد افزایش دهد۲.
این یعنی با انجام همین یک ترفند ساده شما میتوانید مخاطبان بیشتری را
قانع کنید که پس از تماشای تبلیغتان، از محصول شما استفاده کنند.
آمارهای بسترهای تبلیغات هوشمند داخل کشور
هم این مساله را تأیید میکنند. نکتهی جالب در این بررسی این است که
میانگین CTR برای تبلیغهای ویدئویی تپسل هم اکنون حدود شش و نیم برابر
میزان آن در دنیاست. این مساله میتواند به علت نوپایی تبلیغات ویدیویی
در ایران و در نتیجه استقبال بی نظیر کاربران ایرانی از آن باشد. در این
میان، تبلیغ بازی هشت خوان با ۱۹ درصد، بیشترین CTR را در میان همهی
تبلیغات تپسل دارد. با دقت کوچکی مشخص میشود که این تبلیغ از راه کار اول
استفاده کرده است، یعنی با استفادهی حداکثری از المانهای تصویری، جذابیت
لازم را برای مخاطب ایجاد کرده و حتی بدون صدا هم میتوان از آن لذت برد.
مثال دیگر تبلیغ تلوبیون است که با دارا بودن CTR 15 درصدی، یکی از
صدرنشینها در تپسل است. تلوبیون با نشان دادن دستگاه موبایل در تبلیغش و
هم چنین استفاده از نوشتار و بی نیاز کردن کاربر از شنیدن صدا، توانسته از
این راهکار بهره مند شود.
۳۳ درصد از کاربران در سی ثانیه نخست، ۴۵ درصد در یک دقیقه، و ۶۰ درصد در طی دو دقیقه پنجره نمایش ویدیو را می بندند.
برخلاف کاربران کامپیوتر، کاربران گوشی های موبایل صبر بیشتری در تماشای ویدیو دارند. کاربران آیفون ۲.۴ دقیقه، اندروید ۳ دقیقه، و آیپاد نزدیک به ۵ دقیقه به تماشای ویدیوها ادامه می دهند.*
طبق مطالعات گروه Jun در سال ۲۰۱۱ ویدیوهایی که کمتر از ۱۵ ثانیه باشند ۳۷% بیشتر از ویدیوهایی به اشتراک گذاشته می شوند که بین ۳۰ ثانیه تا ۶۰ ثانیه اند.
طبق تحقیقات دکتر جیمز مک کویوی این عدد معادل ارزش هر یک دقیقه ویدیو است! آیا انرژی و توان نوشتن ۱.۸ میلیون واژه را دارید؟ این عدد چیزی معادل ۳۶۰۰ صفحه وب است! اگر قادر باشید هر صفحه وب را در یک ساعت بنویسید، حدود ۱۵۰ روز طول می کشد تا به تاثیرگذاری ۱ دقیقه ویدیو برسید.
طبق گزارش یک گروه مشاور املاک استرالیایی، مشاورین املاکی که در وب سایت خود ویدیو قرار می دهند ۴۰۳ درصد بیشتر از بقیه بنگاه های املاک مشتری جذب می کنند.
طبق آمار مراکز معتبر تحقیقاتی در زمینه بازاریابی اینترنتی، ۵۱ درصد مشترکین ویدیوهای آنلاین تبدیل به مشتری شده اند. همچنین ویدیوی آنلاین موجب ۷۶ درصد تمایل به خرید در تماشاگران می شود.
طبق تحقیقات شرکت Eloqua تبلیغات از طریق ویدیوی آنلاین تعداد لغو اشتراک ها را از جانب مخاطبان ۷۵ درصد کاهش می دهد و این نشاندهنده محبوبیت ویدیوهای آنلاین است.
با توجه به آمار ارائه شده از سوی مجمع ناشران آنلاین، این میزان کاربران اینترنتی است که در طی ۳۰ روز به سایتی که در آن ویدیو تماشا کرده اند بازگشته اند. این آمار فوق العاده ای است!
روزانه این تعداد ویدیو در فضای وب دیده می شود. بسیاری از این ها ویدیوهای فراگیری هستند که هر روز جزو پربازدیدها قرار می گیرند، مانند فیلم یک گربه یا کودک بانمک! تعداد بسیار زیادی هم هستند که به دنبال ویدیوهای آموزش انواع مهارت ها هستند و بسیاری دیگر نیز به دنبال خرید یک محصول یا سرویس به تماشای ویدیوهای تشریحی می نشینند.
تبلیغات چیست؟
تبلیغات به عنوان یک علم جدید، عمری کمتر از یک قرن دارد. از زمانی که این دانش وارد حوزه تدریس و تحقیق دردانشگاه ها شد، تعاریف متفاوتی برای آن تدوین گردیده است. وجه مشترک همه این تعاریف، « تلاش برای شناساندن کالاو خدمت به مخاطبان و مشتریان » است که با ابزارها و از طریق روش های گوناگون انجام می شود.
مقاله حاضر، اثری است از دکتربوریس بکر استاد دانشکده تجارت در دانشگاه اورگون امریکا که درآن تعاریف و چارچوب های تبلیغات، تدوین شده است.
تبلیغات (Advertising)
تبلیغات در لغت نامه وبستر به عنوان محل جلب توجه عمومی به چیزی بخصوص از طریق اعلامیه های پولی جهت برانگیختن میل به خرید یا اشاعه کالا تعریف شده است.
پس تبلیغات، نوعی ارتباط از طریق رسانه های جمعی است. ارتباطاتی را می توان تبلیغات نامید که:
1.هزینه آن پرداخت شده:
می کوشد مخاطب را قانع کند. تبلیغات به منظور متقاعد کردن و مؤثر بودن باید پیام مورد نظر را به مخاطب ابلاغ نماید. به عنوان نمونه اگر تبلیغات می کوشد کالای خاصی را تبلیغ کند، باید مخاطب را متقاعد کند که به خاطر دلایل کاربردی یا عاطفی باید آن محصول را بخرد.
2.به مخاطب منتقل شود:
تبلیغات نوعی ارتباط دوسویه است. وقتی پیامی می فرستید، مخاطب باید آن را دریافت کند. هر دریافت کننده می تواند تبلیغات را به نحو دلخواهش تعبیر نماید. او باید بداند که توانایی چنین تفسیری را دارد و می تواند پیام را بپذیرد و یا نادیده بگیرد و یا علیه آن اعتراض کند. درحقیت مصرف کنندگان اغلب بیش ازحد تصورشان قدرت تعیین محتوای تبلیغات را دارند. به عنوان نمونه، گروهی از زنان بوستون آمریکا تصمیم گرفتند علیه تبلیغات مجلات پرزرق و برق که زنان را مورد استفاده ابزاری قرارمی دادند، اعتراض کنند و موفق نیز شدند. کوکالا که نوشابه های رژیمی تولید می کند، دیگر ازمانکنی ملقب به «اسکلت» درآگهی هایش استفاده نمی کند.
تبلیغات مسئولیت پذیر:
قالب سازی های فرهنگی و ارایه نمودهای زیبایی اغلب ثمره « دروازه بان های رسانه ای » نظیر شرکت های تبلیغاتی است، اما اعتراض های افراد ناراضی « دروازه بان های رسانه ای » را ناگزیر ساخته، مسئولیت پذیرباشند و درباره نتیجه استراتژی های تبلیغاتی شان تجدید نظر کنند، پس شما پیش از هرچیز باید به محتوای تبلیغات فکر کنید و بدانید مقصودتان چیست و می خواهید چه پیامی به مردم انتقال دهید.
شرکت های تبلیغاتی باید فراتر از محتوای ودرآمد بیندیشند و ببینند برای چه کسانی تبلیغ می کنند و چه کسانی تحت تأثیر پیام های تبلیغاتی شان قرارمی گیرند؟
درآمریکا که سرزمین فرصت ها نامیده می شود و زمینه آزادی مالی فراوانی است، آژانس های تبلیغاتی نمونه برجسته صنعتی هستند که درچند دهه اخیر بر اثر آزادی بیان و تجارت آزاد، سودکلانی برده است. اما اثرات منفی قابل ملاحظه ای نیز وجود دارد که روی جامعه تأثیرمی گذارد. یکی از آن اثرات منفی که « نائومی ولف» در کتابش با عنوان افسانه زیبایی توصیف کرده، پیام کوته بینانه تبلیغات درباره ایده آل زیبایی معاصراست .
ولف از رسانه ها عموماً به خاطر ارایه توهمات بی عیب و نقص و غیر واقع بینانه درباره زیبایی انتقاد می کند. این توهمات مربوط به کمال گرایی دست نیافتنی روی زنان تأثیری منفی برجا می گذارد، زیرا آنها را دعوت به مقایسه واقعیت بهبود نیافته شان با افسانه زیبایی روتوش شده مانکن ها می کند.
نائو می ولف و سایر منتقدان صنعت تبلیغات نظیر دکترمری پایفر و جین کیلبرن اظهار نظر می کنند که تبلیغات نوجوانان وزنان بی پناه را طعمه قرار می دهد و آنها را متقاعد می سازد اگر پولشان را صرف محصولات تبلیغ شده نمایند، شبیه مانکن های آگهی خواهند شد.
ولف در کتابش (1991) می نویسد: تبلیغات خاص زنان از عزت نفس آنها می کاهد. فرهگ عامه ما قویاٌ توسط آگهی دهندگان زیبایی سانسور می گردد.
آیا تبلیغات در به تصویر کشاندن غیر واقع بینانه محصولات، غیرمسئولانه است ؟ مطالعات اخیر نشان می دهد تصاویر رسانه ای می تواند حس خودباوری مردم را تضعیف کند. اگر این پرسش مطرح می شود که تبلیغات چه موقع خوب است و چه زمانی بد؟ ما چه زمانی می توانیم پیام هایمان و نفوذ قدرتمند آنها را بر جامعه ارزیابی کنیم.
قدرت مثبت و منفی تبلیغات دکتر ایچ ساندیج، تبلیغات را نوعی از ارتباطات تعریف می کند که ارتباطگر می تواند ماهیت پیامش را کنترل کند و آن را به مخاطبان خاص یا عام با هزینه ای بسیار اندک انتقال دهد. دکترساندیج می گوید آزادی آگهی دهندگان در خلق چنان پیام هایی بدون ترس از تحریف توأم با توزیع سراسری این پیام ها به آنها قدرت فوق العاده ای جهت اعمال نفوذ روی افکار و کردار جامعه می بخشد. می توان از چنین قدرت و کنترلی جهت بهبود جامعه یا سوء استفاده آسان از آن بهره گرفت.
بیش از 50 سال پیش ، دکتر ساندیج نفوذ نیرومند تبلیغات را روی اقتصاد و فرهنگ دنیا پیش بینی کرد.
وی درسال 1951، بخصوص نگران نفوذ تبلیغات روی چهار مقوله بود:
ـ مصرف گرایی کلان
ـ اختصاص منابع
ـ تحریک تنوع محصول
ـ قیمت های اجناس
ما امروزه در اقتصادی زندگی می کنیم که وابسته به نیازها و خواسته های روان شناختی مصرف کنندگان است.
به منظور اعمال نفوذ و اقناع مصرف کنندگان، تبلیغات به همین نیازها و خواهش های روانی می پردازد.
آبراهام مازلو پیشگام مطالعه در زمینه انگیزیش های انسانی، سلسله مراتب نیازهای زیررا تبیین کرده است:
ـ نیازهای فیزیولوژیکی ، یا زیست شناختی که مستلزم ارضای گرسنگی، تشنگی و کارکردهای اساس بدن است.
ـ نیازهای ایمنی، نیاز به تأمین سرپناه و حفاظت از بدن و امرار معاش آسوده.
ـ نیازهای عاطفی، نیاز به دلبستگی و محبت.
ـ نیاز عزت نفس، نیاز به منزلت و شهرت و برخورداری از اعتماد دیگران.
ـ نیاز خودشکوفایی، که به عقیدۀ مازلو بالاترین نیازاست و تنها درصد اندکی ازمردم به آن نایل می شوند.
اگرچه مازلو نیازهای اساسی بشر را توصیف کرده ، و نه نیازها و انگیزه های مصرف کنندگان ، افراد برای تأمین بسیاری از نیازهای خود به اجناس و خدمات روی می آورند، تردیدی نیست که در پنجاه سال گذشته سطح مصرف گرایی مان را به میزان فوق العاده ای افزایش داده ایم. ما مرتباً توسط تبلیغاتی بمباران می شویم که وسیلۀ یا دستگاه جدیدی را به اطلاع مان می رسانند که ما « برای زندگی بهتر» نیاز به خریدشان داریم. پرسش این است : آیا ما پیش از قرارگرفتن در معرض یک آگهی میل یا نیاز به کالای تبلیغ شده را داریم یا تبلیغات واقعاً آن میل یا نیاز را ایجاد می کنند؟ آیا می توان تبلیغات را مسئول چنین مصرف گرایی کلانی می دانست؟
برای فردی که تبلیغات را مزاحم و ناخوانده می داند، پاسخ مثبت است. حامیان تبلیغات شاید اشکال بسیار زیاد ارضای نیاز را هدف بگیرد، ولی درایجاد نیازهای جدید کاربرد اندکی دارد.
حامیان تبلیغات همچنین اظهار می دارند که تبلیغات جنبه های مثبت اجتماعی اضافی نیزدارد. آنها می گویند تبلیغات به مصرف کنندگان آموزش می دهد و آنها را برای تصمیم گیری های خرید آگاه می سازد. تبلیغات چه موقع تأثیر منفی دارد؟ هنگامی که به فرد دیکته می کند چه کار انجام می دهد. پیام های تبلیغاتی هرگز نباید جایگزین عقل سلیم گردد.
خلاق، ابتکاری و به یادماندنی:
تصویر و پیام تبلیغ می باید کاملاً خلاقانه و ابتکاری باشد بگونه ای که
مخاطب در مورد آن به فکر واداشته شود و هر زمان که محصول شما و یا محصولات
مشابهی را می بیند به یاد تبلیغ شما بیافتند.
عنوان جذاب و متفاوت: عنوان یک تبلیغ می بایست به گونه ای باشد که خواننده وادار به خواندن ادامه آن شود.
متن آگهی:
متن آگهی را بگونه ای بنویسید که مزیت های محصول و یا خدمت شما را بیان
کند. من چندی پیش یک آگهی برای یک موسسه تندخوانی طراحی کردم که متن آن را
با این سئوال شروع کردم که “آیا می دانید سرعت مطالعه هر ایرانی 200 کلمه
در دقیقه است در حالی که میانگین سرعت مطالعه در جهان 800 کلمه در دقیقه
است؟” هر جمله از متن آگهی باید بگونه ای باشد که خواننده رغبت نشان دهد که
مطالب بعدی را نیز بخواند. ویژگی بسیار مهم دیگری که در متن آگهی بهتر است
رعایت کنید صداقت در متن است. پیامتان نباید باور پذیر نباشد. هرگز فراموش
نکنید که آنچه را در پیامتان به مخاطب ارائه می دهید باید در عمل نیز
بتوانید آن را به اثبات برسانید. به عبارت دیگر هرگز وعده ای ندهید که
نتوانید عمل کنید.
پیشنهاد فروش غیر مستقیم:
در انتهای آگهی حتماً خواننده را با روشی ترغیب به انجام عملی کنید تا در
نهایت منجر به فروش شود. البته هرگز سعی نکنید که سریعاً مشتری را وادار به
خرید نمایید. بعنوان مثال ما در موسسه تندخوانی در انتهای آگهی خود
خواننده را به یک سمینار رایگان دعوت می کردیم و در آن سمینار در مدت 90
دقیقه توضیحات کاملی در مورد خدمات خود ارائه می کردیم. جالب است بدانید
40% از کسانی که در آن سمینار شرکت می کردند در نهایت در کلاسهای تندخوانی
ثبت نام می کردند. اگر در انتهای آگهی فقط شماره تلفن را برای ثبت نام در
کلاسها می دادیم بی شک تعداد بسیار کمتری در سمینارها شرکت می کردند.
خب تا این جای کار فهمیدیم که تبلیغات چیست و باید در قدم اول، هدفها،
مخاطبان، پیام، رسانه و بودجهمان را تعیین کرده و در نهایت میزان اثربخشی
تبلیغاتمان را بسنجیم.
ولی برنامهریزی برای تبلیغات کاش به همین سادگی بود!!
در واقع مدلهای ۵M، ۶W و سایر متدها فقط یک طرح کلی برای جمع آوری اطلاعات ابتدایی ضروری هستند و شما باید برای یک فعالیت تبلیغاتی (به خصوص یک فعالیت گسترده و با اهداف و بودجه های بزرگ) یک کمپین تبلیغاتی درست، اصولی و هدفمند طراحی کنید!
می پرسید چگونه؟؟
جواب: این مراحل را طی کنید:
معمولا رسانهها را بر دو نوع Above The Line یا ATL و Below The Line یا BTL تقسیم بندی میکنند:
رسانههای ATL: رسانههایی هستند که مخاطبان زیادی دارند (مثل روزنامه، مجله، تلوزیون و…) که بیشتر در سیاستهای کلی بازاریابی و تبلیغات یک شرکت دخیلند و در ایران، آژانسهای تبلیغاتی بین ۱۳ تا ۱۵ درصد از مبالغ دریافتی را بابت درج یا پخش آگهی به عنوان حق العمل یا Commission دریافت میکنند.
رسانههای BTL: مخاطبان کمتری دارند اما تمرکز بیشتری را برای ارتباطی نزدیکتر با مشتری دارند و کاربرد اصلی آنها بیشتر برای وفادارسازی مشتریان و یادآوری نامتان به آنها میباشد (مانند رویدادها، جشنها، سمپوزیومها، نمایشگاهها و…)
در ایران معمولا رقم ثابت و مشخصی را به عنوان حق العمل به آژانسهای
تبلیغاتی نمیپردازند و شاید این اصلیترین دلیل برای این است که بیشتر
آژانسهای تبلیغاتی در ایران هنگامی که یک کمپین تبلیغاتی برای کارفرمای
خود طراحی میکنند، سهم ناچیزی را از بودجه به این رسانهها و فعالیتها
اختصاص میدهند! (مگر آنکه طبق توافق قبلی با کارفرما، ترتیب دیگری معمول
شود).
تا به حال این موضوع برای کمپینهای شما نیز هم پیش آمده؟!
کار را به کاردان آن بسپارید!
بله تبلیغات نیز مانند بسیاری از موضوعات مهم در گسترش کسب و کارها می تواند (بهتر است بگویم باید!!) برون سپاری شود.
یک آژانس تبلیغاتی بعد از آن که:
شروع میکند تا کمپینی را برای تحقق اهدافتان طراحی و اجرا کند.
چگونه؟
با مدیریت و اجرای برخی اقدامات مانند:
لطفا به خاطر داشته باشید که اینها تنها تعدادی قانون نانوشته هستند نه چیز بیشتر! اینستاگرام برای بروز احساسات و خلاقیت به وجود آمده و فقط کافیست که کمی با دقت در این شبکه اجتماعی عمل کنید. در مقالهی دیگر به قوانین اینستاگرام برای بازاریابی موفق در این شبکه اجتماعی پرداخته ایم.
اینستاگرام
اپلیکیشنی برای به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم است که به کاربران اجازه آپلود
تصاویر و اعمال فیلترهایی روی این تصاویر و به اشتراک گذاشتن آنها با
فالوئرها را می دهد. اینستاگرام با "سلفی ها" معروف شد، زیرا کاربران در
سفرها، رستوران ها و ... عکس های سلفی خودشان را با اینستاگرام منتشر می
کردند. در عصر دیجیتال، رسانه های اجتماعی تبدیل به بخشی از زندگی مردم و
حتی بهترین دوست آنها شده اند و اینستاگرام نیز پلتفرمی عالی برای این
منظور است. با بیش از 150 میلیون کاربرد و 16 میلیارد تصویر به اشتراک
گذاشته شده، شکی وجود ندارد که اینستاگرام بر دنیای شبکه های اجتماعی
حکمرانی می کند. البته این محبوبیت رو به رشد آماری هم دارد. 15 نکته زیر
جزو این آمار هستند.
خوشحال و ناراحت
بر
اساس تصاویر به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام، بدعنق ترین قاره دنیا
(بر اساس لبخندها) قاره آسیا است و شادترین شهر ایالات متحده، شهر سنت لوئی
است.
اینستاگرام یکی از شبکههای اجتماعی موفق است که با سرعت بسیار زیادی توانست به محبوبترین رسانه میان جوانان تبدیل شود. در حالی که به نظر خیلی از تحلیلگران، تاج شبکههای اجتماعی بر سر فیسبوک بود، ولی امسال تاج در دستان اینستاگرام خواهد بود.برای اینکه اهمیت و ارزش امروزه اینستاگرام را درک کنید چند آمار از این شبکه را برایتان آورده ایم :
همینطور که مشاهده کردید همه چیز از رشد اینستاگرام در سال جاری خبر میدهد برای حضور مفید و استفاده از این فضا در بازاریابی شبکههای اجتماعی حتما برنامه ریزی و زمان مناسب را در نظر بگیرید. اگر اطلاعات بیشتری در مورد اینستاگرام نیاز دارید مقاله انواع شبکه های اجتماعی را در آکادمی اینتورک بخوانید. برای حضور بهتر و کمک به ایجاد برنامه صحیح بازاریابی ما در اینجا چند نکته مهم را بازگو میکنیم :
تجربهٔ کاربری (به انگلیسی: User Experience) به اختصار UX شامل رفتارها، نگرشها و احساسات یک کاربر دربارهٔ استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. تجربهٔ کاربری جنبههای کاربردی، تجربه شده، اثرگذار به صورت عاطفی، معنادار و ارزشمند تعامل انسان و رایانه و مالکیت محصول را در بر میگیرد. علاوه بر این، برداشت یک فرد از جنبههای مختلف یک سامانه مانند سودمندی، کاربری آسان و کارایی نیز در گسترهٔ تجربهٔ کاربری قرار میگیرد. به عبارت دیگر، تجربهٔ کاربری همان خاطرهای است که با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس در ذهن کاربر نقش میبندد. از آن جایی که تجربهٔ کاربری دربارهٔ ادراکهای فردی و تفکراتی در رابطه با سامانه است، میتواند ماهیتاً تا حدی به عنوان یک امر ذهنی، نظری و درونی (سوبژکتیو) در نظر گرفته شود. همچنین تجربهٔ کاربری یک مفهوم پویا است که به طور مداوم در طول زمان با توجه به تغییرات در شرایط استفاده و نیز گسترش یافتن زمینههای کاربرد آن، تغییر میکند.
به احتمال زیاد شما هم در وبلاگها و کتابهای مختلف، مطالبی در مورد برخورد اول بازدیدکننده با وبسایتها خواندهاید. در بسیاری از منابع گفته شده که “شما تنها ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا بازدیدکننده را راضی به ماندن در وبسایت کنید”. در جایی که کاربر، گزینههای مختلفی برای مقایسه تجربه کاربری و خرید داشته باشد شاید این جمله درست باشد اما این نظریه در تمامی موارد صحیح نیست. بعنوان نمونه، کاربران ایرانی را در نظر بگیرید که گزینههای زیادی برای خرید آنلاین ندارند و بر همین اساس احتمال دارد که حتی تا چند دقیقه در وبسایت شما گشت بزنند. در هر حالت، تصور ذهنی مشتریان در این برخورد اولیه بسیار مهم است و بعد این چند دقیقهی اول، نه تنها در مورد ماندن یا نماندن در وبسایت شما تصمیم میگیرند، بلکه تصورشان در مورد برند شما نیز شکل میگیرد.
موارد زیادی روی شکل گرفتن این تصور اولیه تاثیر میگذارند که یکی از آنها به روز بودن اطلاعات و محتوای وبسایت شماست. البته این تنها به معنای اضافه کردن آخرین محصولات به وبسایت برای ایجاد احساس به روز بودن در کاربر نیست. هیچگاه تجربه کاربری را دست کم نگیرید؛ کاربران شما افرادی خوش سلیقه، بهروز و مدرن هستند که هر روزه با سایتها و اپلیکشنهای بسیاری سر و کار دارند. نوع فونتی که استفاده میکنید، عکسهایی که قرار دادهاید، جملات و کلماتی که به کار بردهاید، همه و همه جزء عواملی هستند که بر شکل گیری این تصور اولیه روی کاربر تاثیر میگذارند.
در آزمونهایی که برای استخراج گزارش کاربردپذیر وبسایتهای تجارتالکترونیک انجام گرفت، مشخص شد که برداشت کاربر از وبسایت شما فقط محدود به همان برخورد اول نیست، بلکه هرگونه تناقض در برقراری ارتباط با کاربر این تصور را در وی بوجود میآورد که تنها ۲ یا ۳ نفره و در اوقات فراغت خود در حال کار بر روی این وبسایت هستید؛ تصوری غیرحرفهای که مسلما دوست ندارید به کاربرانتان القا کنید.
در ۱۰ قانون ابتکاری معماری اطلاعات، «اعتبار» یکی از اجزای اصلی برای کاربردپذیری محصول شماست. بر اساس تستهای انجام شده برای گزارش کاربردپذیری تجارت الکترونیک نیز نداشتن ظاهری خوب و وجود اطلاعات متناقض، حتی اگر منجر به ترک سایت از سوی کاربران نشود، بسیاری از آنها را در ادامه کار با سایت و ثبت سفارش خرید با تردید جدی مواجه میکند.
از فونت مناسب برای محصولتان استفاده کنید
یکی از عواملی که تاثیر قابل توجهی بر ذهنیت کاربران طی برخورد اول با وبسایت دارد، عدم استفاده از فونت مناسب است. تایپوگرافی بخشی از طراحی رابط کاربری به شمار میرود که معمولاً به آن توجه کافی نمیشود. انتخاب فونت متناسب با محتوا و نوع گفتمان (Voice & Tone) و استفادهی درست از آن (سایز، رنگ مناسب، فاصلهبین خطوط و…) کمک قابل توجهی به ارتباط بهتر کاربر با محصول شما خواهد کرد.
در میان افرادی که در تستهای کاربردپذیری شرکت کردهاند، در مواردی دیده شد که اعتبار و سطح کیفیت خدمات یک وبسایت را با توجه به ظاهر آن ارزیابی میکنند، جالب آنکه فونت و تایپوگرافی جزء مسائلی بوده که به آن توجه زیادی میشد.
در بخشی از این آزمایش، از کاربران خواسته شد که پس از باز شدن وبسایتهای مختلف و حرکت در تجربه کاربری و رابط کاربری آنها، حس خود از تعامل با هر بخش را گزارش کنند. یکی از کاربران حاضر در تست، با باز شدن سایت چاره و گشتن در صفحه اول آن، در اولین نظر به مساله فونت پرداخت: “فونت این سایت، احساس سایتهای زرد را منتقل میکند”. جملهای که بیتردید نشان از خدشهدار شدن اعتبار «چاره» در ذهن این کاربر دارد.
به علت نایاب بودن قلمهای فارسی استاندارد، یکی از پراستفادهترین فونتها در وبسایتهای فارسی که بالاترین خوانایی را نیز دارد فونت تهما (Tahoma) به شمار میرود. این در حالی است که استفادهی بیش از حد از این قلم در سایتهای متعدد، باعث ایجاد ذهنیت منفی و القای حس نبود اصالت در کاربر میشود.
برای داشتن یک طراحی ظاهری مناسب، اولین قدم انتخاب فونت مناسب است. با توجه به کمبود فونتهای فارسی (نسبت به زبان انگلیسی)، با انتخابهای محدودی در این بخش مواجه هستیم که فرآیند انتخاب قلم را نیازمند دقت بیشتری خواهد کرد. هر فونت حال و هوای خاص خود را دارد (رسمی، صمیمی، محاورهای و…) که باید با توجه به مخاطب، نوع گفتمان و فضای استفاده، دست به انتخاب زد.
رعایت نکات مربوط به تایپوگرافی نیز مسئلهای است که باید به آن توجه داشته باشید. استفاده از اندازه و رنگ مناسبِ فضا و اهمیت متن میتواند تا حد زیادی به ایجاد ارتباط بهتر با کاربر کمک کند.
فونتها بخشی از هویت یک نشان تجاری هستند. کاربر، فونت محصول شما را همیشه به خاطر خواهد داشت. همین موضوع باعث میشود تا در این آزمون، شاهد زیر سوال رفتن یک وبسایت معتبر و قیاس آن با فروشگاههای زرد و بیاعتبار باشیم.
گزارش کاربردپذیری وبسایتهای تجارت الکترونیک
آنچه خواندید، بخشی از نتیجهی تحقیقی بود که تیم طراحی و محصول سراوا بر روی وبسایتهای تجارت الکترونیک فعال در ایران انجام داده. این تحقیق موجب بهوجود آمدن ۱۰۸ توصیه در زمینه کاربردپذیری در بخشهای مختلف تعامل کاربر با وب سایتها شده است. این توصیهها مربوط به صفحه اصلی یا خانه، صفحه محصول، فرمها، فرآیندهای ثبتنام، فرآیند اضافه کردن محصول به سبد، سبد خرید و ارسال است.
برای دسترسپذیر کردن وبسایت خود، نیازی به افزودن قابلیتهای اضافی و
محتوای تکراری نیست. رمز دسترسپذیری در طراحی وبسایت و محتوا به نحوی
است که کسانی که مهارت کم یا دستگاههای محدود دارند هم در نظر گرفته شوند.
هزینه ساخت یک وب سایت دسترسپذیر از پایه، با هزینه دسترس پذیر کردن یک
وب سایتی که از قبل وجود دارد و دسترس پذیر نیست برابر است.
درست کردن
وب سایتی که دسترس پذیر نیست، ممکن است تلاش بیشتری هم احتیاج داشته باشد
اما همیشه در بلند مدت سودمند است، زیرا نگهداری وبسایت دسترسپذیر
آسانتر و ارزانتر است.
- دسترسی به کاربران بیشتر – تعداد زیادی از مردم با معلولیت زندگی میکنند.
سایت دسترسپذیر همیشه کاربردپذیری بیشتری دارد.
- سایت دسترس پذیر با سئو سازگار است (SEO friendly)
- سایت دسترسپذیر مزایای دیگری دارد. برای نمونه هر صفحه زودتر بالا
میآید، قابلیت چند مرورگری دارد و مدیریت محتوای آن بسیار سادهتر است.
امروزه با توجه به گسترش استفاده از اینترنت در کشور و وجود افراد جویای محصول با خدمات خاص ( بازار بالقوه ) بسیاری از افراد برای رونق کسب و کار خود رو به فضای مجازی آورده و با استفاده از شناسایی بازار هدف خود و تبلیغات و بازاریابی در سراسر اینترنت به طرق مختلف شروع به فعالیت در این زمینه می کنند
قصد داریم در این مقاله نکات بسیار مهمی در زمینه طراحی بنر ذکر کنیم تا با رعایت این نکات تبلیغاتی کارا و موثر داشته باشید :
نکات حائز اهمیت در طراحی بنر :
به این سوال پاسخ دهید ، هدف من چیست؟؟
شما ممکن است تخفیفی ارائه کنید، محصول جدیدی به بازار عرضه کنید و یا مردم را در مورد ویژگی های محصولات خود آگاه نمایید و یا … فارغ از اینکه تبلیغ شما در مورد چیست، دو دلیل برای شما وجود دارد که تبلیغات خود را آغاز نمایید :
1- برندسازی
2- افزایش فروش
در واقع بسیاری از شرکت ها فعالیت های برندسازی خود را در جهت فعالیت افزایش فروش ایجاد می کنند تا از هزینه اضافی و ورشکستگی شرکت جلوگیری کنند و در نهابت از این متد استفاده می کنند.
همانطور که میدانیم طراحی بنر یکی از اصلهای تبلیغات اینترنتی است و بدون رعایت اصول آن شاید با مشکل از دست دادن مخاطبان برخورد کنید . در مطلب قبلی به نکات اساسی و پایه اشاره کردیم و در این مطلب وارد مسائلی جدی تر خواهیم شد.
طراحی بنر یکی از موارد بنیادی تبلیغات کلیکی و نمایش بنر به حساب میآید که بدون رعایت اصول آن نمیتوان بنری خلق کرد که مخاطب توسط آن جذب شده و بر آن کلیک کنید. به این منظور تصمیم گرفتم در این مطلب روی یک سری موارد تمرکز کرده و در مسیر بهبود بنرهای تبلیغاتی، چندین نکته را یادآور شوم:
۱-استفاده از موثر ترین و استاندارد ترین اندازه بنر
مطابق با استاندار های بخش تبلیغات گوگل موفق ترین سایز های برای بنر عبارتند از :
در بهترین حالت , بنر های طراحی شده باید در بالا و پایین مطلب اصلی سایت قرار گیرند .
۲- حفظ سلسله مراتب
در درجه اول بنر های تبلیغاتی برای اطلاع بازدید کنندگان از ماهیت محصولات و افزایش ترافیک سایت ساخته و دیزاین میشوند.
این بخش دارای سه بخش میباشد که عبارتند از:
لوگوی طراحی شده باید ویژگی این را دارا باشد که علاوه بر ایجاد آگاهی باعث شناخت نام تجاری و ماهیت بخشی به برند گردد.
راهکار : اطمینان حاصل کنید که نام تجاری شما بلقوه این توانایی را داشته باشد که به عنوان ارزش برای مخاطب محسوب شود و پیشرانه ای باشد برای انگیزه بیشتر مشتری .
بنر شما پنجره ای است برای معرفی و نمایش محصولات شما و باید حس ترغیب را در مخاطب توسط محصولات شما ایجاد کند.
راهکار : بیشتر فضای بنر شما را باید کلماتی مانند “بهترین کیفیت” , “تخفیف ۵۰ %” ,”پبشنهاد ویژه با زمان محدود” یا واژه “رایگان” اشغال کند . در حقیقت باید زمانی که به بنر نگاه میکنید اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند این کلمات جادویی باشد.
این قسمت بیشتر اوقات از نظر تکنیکی توسط متن یا دکمه گرافیکی ایجاد میشود و شامل متن هایی مثل “اینجا را کلیک کنید” “بیشتر بدانید” “همین حالا ببیند” یا “ثبت نام کنید” میشود.
راهکار : دکمه فراخوان باید در نقطه طلایی و یا نقاط کانونی بنر قرار گیرد تا باعث بیشترین تاثیر ممکن بر مخاطب شود.
۳- ساده باشید
همه ما شنیده ایم “هرکه بامش بیش برفش بیشتر” ولی در دیزاین بنر این حرف را زیاد جدی نگیرید. مخاطب چند لحظه بیشتر به بنر شما خیره نمیشود.
۴- از دکمه مناسب استفاده کنید
با توجه به نوع طراحی بنر شما استفاده درست از دکمه ها قطعا باعث افزایش کلیک و بازخورد به سایت شما میشود.
راهکار : اگر میخواهید از دکمه ها استفاده کنید اگر متن شما انگلیسی است بهتر است پایین سمت راست و اگر فارسی پایین سمت چپ قرار گیرد .از رنگ دکمه ها طوری استفاده کنید که در عین حال اینکه متضادند با طرح اصلی نیز همخوانی داشته باشند.
۵- توجه داشته باشید که بنر شما کاملا واضح باشد
چشم انسان به صورت طبیعی مستقیم به سمت مطلب داخل یک فریم کشیده میشود و باید پیام را به خوبی انتقال دهد.
راهکار : اگر بنر شما سفید است میتوانید از قابی خاکستری رنگ برای از بین بردن یکنواختی استفاده کنید در ضمن بیشتر توجه مخاطب از لحاظ روانی به بالا و پایین سمت راست بنر (نقاط طلایی) معطوف میشود.
۶- متن کوتاه دوست داشتنی من
ببینید زمانی که درباره یک متن رسا صحبت میکنیم قطعا متنی طولانی نیست پس اگر واقعا دوست دارید جذابیت بنر خود را تا حد ممکن کاهش دهید بهتر است سعی کنید یک کتاب مطلب روی بنر خود پیاده کنید.
راهکار: الف) برای مطالب مهمتر از فونت بزرگتر استفاده کنید.
ب) ترتیب مطالب را رعایت کنید.
ج) از هرگونه فونت های خمیده , پیچیده , نا موزون و کوچکتر ازPT 10 اجتناب کنید.
۷- همخوانی بنر و برند
بعد از اینکه مخاطب شما توسط پیشهنادات شما جذب شد نوبت به کلیک میرسد. پس از کلیک طی فرایندی مخاطب به صفحه فرود وارد میشود و زمانی که بنر شما با محصولات یا اطلاعات داخلی صفحه فرود متناقض باشد مشکلات بسیاری ایجاد میشود.
راهکار:
الف) محصولات خود را با بنر همگام کنید.
ب) از پیچیدگی در صفحه فرود جا اجتناب کنید. گزینه های زیاد مخاطب را گیج میکند.
۸- خروجی فرمت مناسب
PNG JPG GIF یا فایل های خروجی نرم افزار ادوبی فلش خروجی بسیار مناسبی برای طراحی بنر شما محصوب میشود.ولی باید توجه کنید که تمامی دستگاه های نمایش دهنده کاملا تمام فرمت ها را پشتیبانی نمیکنند پس در نتیجه استفاده از فرمت GIF بدلیل پشتیبانی کامل بهترین گزینه محسوب میشود.
-حجم بنر خود را کم کنید:
با توجه به Google Adwords، بهترین حجم فایل بنر تبلیغاتی طراحی شده کم تر از ۱۵۰ کیلوبایت است. توجه داشته باشید که باید قبل از اسکرول کردن مخاطب، بنر شما بارگذاری شده باشد و ممکن است با اتلاف وقت، مخطابان جدید خود را از دست دهید.
۱۰- از تصاویر فقط در زمان نیاز استفاده کنید:
تصاویر مرتبط در بعضی مواقع باعث جلوه بیشتر بنر میگردند، ولی در مواقعی که به تصویر نیاز نیست از آن استفاده نکنید. همیشه به خاطر بسپارید کلمات مرگبار ترین اسلحه برای جلب مخاطب هستند.
۱۱- القای حس فوریت
“بدو”
“سریع”
“همین الان”
آیا این کلمات شما را جذب نکرد؟ از کلمات جادویی با فونت برجسته و رنگ های متفاوت استفاده کنید.
۱۲- از متحرک سازی استفاده کنید
استفاده از متحرک سازی سبب رشد بازدید و در پی آن باعث افزایش کلیک روی بنر شما میشود. بنر متحرک باید طوری باشد که دکمه فراخوان (call to action) در تمام فریم بوده و اگر این امکان وجود نداشت، حداقل در فریم آخر وجود داشته باشد . زمان نمایش بنر متحرک شما نباید از ۱۵ ثانیه بیشتر طول بکشد.
به عنوان آخرین توصیه: بنر شما بر اساس زیبایی قضاوت نمیگردد، بلکه بر اساس کارایی ارزش گذاری میشود. یک بنر شاید زشت ترین چیزی باشد که در دنیا وجود دارد ولی اگر کارایی داشت، بهترین بنر شما محسوب خواهدشد.
تمام ویژگی های ابتدایی یک بنر خوب در این سری مطلب بازگو شد. برای شروع کمپین تبلیغات بنری به اینتورک مراجعه کنید
بازار هدف خود را مشخص کنید
بازار هدف خود را مشخص کنید زیرا اگر شما بخواهید برای همه سخنرانی کنید مانند این است که برای کسی سخنرانی نکرده اید . این ماجرا در مورد اینگونه تبلیغات) نیز صحت دارد .
بنابراین تعدادی از کاربران به این پیام ها ، عکس العمل نشان می دهند . سعی کنید به مردمی که دوست دارند شما را بشنوند و آماده شنیدن هستند ، پیام های تبلیغاتی خود را ارسال کنید . با یادگیری درباره احتمال های که درمورد نیازها و علاقمندی های آنهاست آغاز کنید ، اگر محصول شما توسط گروه های مختلفی از مردم استفاده می شود ، پیام های مختلفی را برای هر گروه ایجاد نمایید .
پا در کفششان بکنید
شما محصول یا خدماتی را برای بخش مشخصی از مشتریان با هدف حل مشکلات آنها یا ایجاد سهولت در زندگی ایشان تولید کرده اید ، ممکن است برای شما و تیم تان سخن گفتن بدون استفاده از کلمات تخصصی سخت باشد ، اما به زبانی ساده سخن گفتن می تواند مخاطب را از سردرگمی خلاص کند .
شما می خواهید به مخاطب عام دسترسی پیدا کنید اما تبلیغی پر از مشخصات فنی و اصطلاحات تخصصی درست می کنید . چه اتفاقی می افتد؟ آنها به راحتی به تبلیغ شما بی توجهی می کنند . بنابراین در این مورد بسیار دقت کنید تا این نکته نیز به خوبی اجرا شود .
کوتاه باشید
ما همیشه مذاکره کوتاه رو به مذاکره های طولانی ترجیح می دهیم . با کوتاه بودن ما از ارائه اطلاعات اضافی و غیرضروری در طراحی بنر خود اجتناب می کنیم . پیام های طولانی توسط کاربران اینترنتی شنیده نخواهد شد و منجر به فروش نمی شوند . می دانیم که محصول شما فوق العاده هست و ویژگی های خوبی دارد اما به خاطر داشته باشید که کاربران زمان کمی برای خواندن آگهی شما دارند ، بنابراین با دقت کلمات خود را انتخاب کنید و پیامی ساده و منسجم را طراحی کنید .
کلمات جذاب
شما با آگهی در مورد اینکه چه کلماتی برای مخاطبان شما جذاب هست ، می توانید از کلمات جذاب استفاده نمایید . این کلمات علاوه برای اینکه برای مخاطبان شما جذاب نخواهند بود ، ویژگی خاصی را نیز در رقابت برای شما ایجاد نمی کنند “رایگان” جز قوی ترین کلماتی است که شما در بنر خود می توانید استفاده کنید، البته اگر به شکل صحیحی استفاده گردد . فقط شما باید مطمئن باشید چیز با ارزشی برای ارائه رایگان دارید، سعی نکنید . کاربران را با کلمه رایگان فریب دهید، چراکه شما چیز جزء کلیک های بی ارزش و نگاه منفی به دست نخواهید آورد .
کلمات دیگر که می توانند جذاب باشند: “فروش محدود، نکات، رازها، کلیک کنید برای بازی ، چگونه ، چرا ، جدید.” در مورد منافع و کاربردها فکر کنید نه در مورد ویژگی ها، ویژگی ها جنبه های تکنیکی یک محصول را شرح می دهند درحالیکه منافع و کاربردها به عنوان راهکارهای برای حل مشکل دیده می شوند .